Vahtpolüstüreen, teisisõnu ka
penoplast või EPS, on soojustamiseks mõeldud isolatsioonimaterjal. Eestis on
kasutusel erineva survetugevusega penoplaste - EPS 50, EPS 60, EPS 80 ja EPS
100.
Tänu oma kergusele ja heale
lõigatavusele kasutatakse penoplasti teatrites üsna palju. Penoplastist on hea
teha kujusid.
Ise olen penoplasti kasutanud kujude,
dekoratsioonide butafoorsete toitude tegemisel. Mida tihedam penoplast, seda
lihtsam on väikseid detaile välja lõigata. Penoplast on mõistlik katta papjeemašee tehnikas, et pind jääks tugevam ja siledam. Ilma katmata
hakkab penoplast kiiresti lagunema.
Penoplasti suur pluss on see, et kui
lõikamisel murdub kogemata mõni tükk
ära, saab selle makrofleksiga või PVAga tagasi liimida.
Olenevalt penplasti graanulite
suurusest saab neid lihvida erinevate liivapaberitega ja rasplitega. Suurte
tükkide lõikamiseks on hea kasutada saagi. Väiksemate detailide lõikamiseks
teravat õhukese teraga nuga. Penoplasti lõikamisel ja lihvimisel on vajalik kasutada tolmumaski. Kõige lihtsam on penoplasti lõigata kuuma traadiga, kuid selle töö käigus tulevad aurud on väga mürgised.
Minu kogemused penoplastiga
Butafooria loengu raames tegime
penoplastist müütiliste kujude koopiaid. Kasutasime selleks väikese graanuliga
penplasti, mida toodetakse Pärnus AS Reideni Plaat, tootekood EPS200 FOAM 615x1085. Üks plaat
maksab ca 3 eurot. Edasimüüjaks on Espak. Ehituspoodidest on võimalik saada ka
samasugust väikese graanuliga teiste tootjate oma.
Väikeste
graanulitega penoplast on tihedam ja tugevam ning seega on seda parem noaga
lõigata. Suuremad tükid eemaldasime saega. Edasine töö käis õhukese teraga
noaga. Osade omavahel kokku kleepimisel kasutasime makrofleksi. Panime
kleebitavate osade vahele ka puust
tikke, et need makrofleksi paisudes paigast ei liiguks. Samuti annavad tikud
ühendatud kohale tugevust.
Peale
kuju välja voolimist katsime need õhukese paberiga. Mõned katsid oma kujud
akrüülhermeetikuga. Katmise materjal oleneb sellest, millist pinda soovitakse
saada. Minu kuju pind pidi jääma sile nagu metall. Akrüülhermeetiku kasutaja
imiteeris tahutud puitu.
Kujul olevad nikerdused kleepisin peae kanga
ja vildi tükkidest. Vildi oleks samuti võinud katta paberiga, sest siis oleks
jäänud siledam pind, kuid mina seda ei teinud. Minu kujul olevad tiivad on
tehtud vildist millele on mahu andmisaeks lisatud makrodfleksi. Tiivad
kinnitasin peale värvimist kuju külge puust tikkudega mille juurde lasin
läbipasitvat silikooni. Värvisime akrüülvärvidega. Mina kasutasin ka pronksi
aerosoolvärvi.
Minu
kõige suurema mahulisem kokkupuude penoplastiga oli see, kui minult sooviti 2m diameetriga kivist
kaevu mis oleks black boxi laes. Penoplast tundus sellisel juhul ainuõige
materjal.
Kaev
pidi välja nägema nagu see oleks kivist tehtud. Kivile omase reljeefi kraapisin
penoplastile peale jämeda liivapaberiga.
Kaevu
ma paberiga ei katnud, sest etendust mängiti ainult kaks korda. Kui lavastust
oleks rohkem etendatud oleks paberi või kangaga katmine väga vajalik olnud,
sest ilma katmata penoplast on väga kerge lagunema. Sellegi poolest kleepisin
kaevu siseküljed üle kangaga, et seda oleks julgem transportida. Värvisin
akrüülvärvidega kõigepealt mustaks ja siis hakkasin heledamaid toone peale
tupsutama.
No comments:
Post a Comment