Värvid.
Tavaliselt mõistetakse sõna„värv“ all pigmente või nende segu täitega sideaines –
värnits, PVA-emulsioon, lateks ja teised kilemoodustatavad ained.
Värvid
jagunevad grupideks kilemoodustatava aine tüübi alusel: emulsioon, alküüd, liim ja silikaat.
Vajalik
info on kirjas täht-numbri koodis värvipurgi peal. Kaks esimest tähte tähendavad kilemoodustatavat põhja.
Järgmine numbrikood tähendab kasutamise sfääri.
Ilmastikukindel (1) siseruumis kasutamiseks (2) metalli säilitamiseks (3) soojale veele vastupidav (4) eriotstarbeline, nagu naha ja karusnaha jaoks (5) vastupidav
naftatoodetele (6) agressiivses keskkonnas vastupidav (7) soojakindel (8)
elektriisolatsiooni omadused (9) pooltooted, samuti lakid ja krundid (0)
pahtlid (00)
* Pigmendid
Pigmendid on väga peened pulbrid, millel on oma värvitoon ja neid kasutatakse värvides värviandvate materjalidena. Värve tehakse põhiliselt pigmentidest ja sideainetest. Pigment ei tohi lahustuda sideaines. Värvimismaterjale, mida saab lahustada sideainetes (meediumis) nimetatakse värvaineteks (mitte pigmendiks). Pigmendid (samuti täiteained) on kõrgdisperssed ained, mis ei lahustu vees, lahustites ega kilemoodustajates. Pigmente võib jagada looduslikeks ja kunstlikeks; anorgaanilisteks ja orgaanilisteks. Igal pigmendil on oma keemilised ja füüsikalised omadused.
Pigment - kõikidel pigmentidel, nii naturaalsetel kui ka sünteetilistel on üks ühine omadus - nad ei lahustu vees ega õlis.
Värvide liigid:
1.
Alküüdvärvid
1.1
Õlivärvid
1.2 Emailvärvid
2.
Emulsioonvärvid
2.1
Akrüülvärvid
2.2
Lateksvärvid
2.3 Polüvinüülatsetaat värvid
2.4 Vesiemulsioonvärvid
2.5
Silikoonvärvid
3.
Silikaatvärvid
4. Liimvärvid
1. Alküüdvärvid
1920-ndate lõpul võeti
kasutusele alküüdvärv, mis võitis kiiresti poolehoiu ning kasutatakse
laialdaselt ka tänapäeval. Erinevalt õlivärvidest, mille sideaine värnits
valmib küllastunud õlide kuumutusprotsessi tulemusena, saadakse alküüdvärvi
sideaineks olev alküüdvaik looduslike õlide sünteesi tulemusena. Lihtsustatult
kujutab alküüdvaik endast rasvhapete, alkoholide ning pehme kuivatatud õli
segu. Valmis alküüdvärvi omadused sõltuvad suuresti nii sideaineks kasutatud
õli tüübist (nt linaseemne-, soja-, männi- või kookosõli) kui ka kogusest. Mida
suurem on õli sisaldus, seda elastsem ja ilmastikukindlam on moodustuv
värvikile ning seda enam sarnanevad tema omadused õlivärvile. Väiksem
rasvasisaldus tingib jäigema ning tugevama kile. Alküüdvärvi lahustina
kasutatakse enamasti lakibensiini, tööstuslikult lisaks ka ksüleeni.
Üldjoontes on alküüd- ja
õlivärvide kuivamisprotsess sarnane. Alküüdvärvide puhul toimub see aga
kiiremini. Kuivamise algetapis haihtub põhiosa värvikiles olevast lahustist, misjärel
sideaine reageerib õhus oleva hapnikuga ning tulemusena moodustub mitteelastne
värvikile. Kuivamine on seda intensiivsem, mida kiiremini lahusti aurustub.
Kuna oksüdatsiooniprotsess jätkub ka pärast värvi lõplikku kuivamist, muutub
kile aja jooksul hapramaks. Alküüdvärvid sobivad hästi eritüüpsete
aluspindadega (eriti puidu ja metalliga), tal on lai toonigamma, võime imenduda
sügavale aluspinda, suur mehaaniline ning ilmastikukindlus, hea kattevõime ja
tasanduvus ning kombineeritavus erinevate side- ja täiteainetega.
Alküüdvärvil on mitmeid puudusi, näiteks on see tuleohtlik ja reageerib leelisega. Eeliseks on tema kuivamise kiirus. Alküüdvärv tungib sügavale värvitava pinda ja muudab värvitud pinna vastupidavamaks.
Alküüdvärvid
ei ole toksilised ja on ka vees ja valguse käes vastupidavad.
Seda
tüüpi värvid on ka õli baasil värvid ning emailid , mis on toodetud laki baasil.
Õlivärve toodetakse
värnitsa baasil. Lahjendamiseks kasutatakse tärpentiini või bensiini. Nad on odavad, aga kuivavad väga kaua (paar
päeva). Kuivamise ajal eritavad nad ka kahjulikke aineid.
Värvimiseks
kasutatakse pintsleid, rulle või värvipihusteid.
Emailvärvid
Emailvärvid
on toodetud laki baasil, sellepärast on need läikivad ja näevad väga kenad välja.
Emailvärvi kasutatakse metalli, puidu, krohvitud pinna jne värvimisek.
Nitroemailevärvid kuivavad väga kiiresti - 15-45 min.
Emailvärvid on kõige rohkem sobivamad seinte värvimiseks kõrge õhuniiskusega ruumides, nagu näiteks köök,
vannituba jne. Kaitseb metalli korrosiooni eest.
2. Emulsioonvärvid.
Emulsioonvärv
lahjendatakse veega (ei lahustu). Nende sideaine ja pigment on vesikeskkonnas,
ja moodustavad stabiilse emulsiooni.
Pärast kuivamist ei saa veega enam maha. Aga enne on lihtsalt pestavad ka kätelt ja
tööriistadelt.
Emulsioonvärvid
on ökonoomnes, ökoloogilised ja tuleohutud. Sobivad hästi peaaegu igale pinnale.
Metallpinnad võiks enne kruntida, et eemalda korrosioon.
Emulsioonvärviga ei tohi värvida lakitud pindasid ja pindasid, mis on varem värvitud läikvärvi või
liimvärviga.
Igasugused
värvid ja emailid töötavad hästi pärast emulsioonvärvi peale kandmist.
Emulsioonvärvid
kuivavad kiiresti ja ei oma teravat lõhna. Nad on leelisvastupidavad.
Emulsioonvärvid
jagunevad: vesiemulsioon, akrüül, polüvinüülatsetaat, lateks, vees
dispergeerivad, silikoon.
2.1 Akrüülvärvid
Akrüülvärvi
sideaineks on akrüülvaik. Need värvid on elastsed ja vastupidavad, aga kallid.
Akrüülvärvidel
on madal õhu läbilaskvus, sellepärast kasutakse korrosiooni eest kaitsmiseks ja nad on ilmastikukindlad.
Valgusvastupidav
ja säilitab hästi värvi.
Kasutakse
tekstiiltoodangus, printimiseks kangale.
2.2 Lateksvärvid
Tegemist
on veega vedeldatavate ehitusvärvidega. Lateksvärvidel on sideaineks väikeste piisakeste
kujul vees dispergeeritud e hajutatud polümeer (nt polüvinüülatsetaat e PVA,
akrülaat, eelnimetatute baasil moodustatud kopolümeer jne). Kui
vesi aurustub, lähenevad need üksteisele ja moodustavad kelme, mis vees enam ei
lahustu. Kelme on painduv ja kuivab kiiresti, kuid lõplikud omadused kujunevad
välja alles kahe nädala pärast.
Veepõhiseid emulsioone või
lateksvärve on kasutatud nii sise- ja välisvärvidena, kui ka kunstivärvina.
Lateksvärvid on emulsioonist värvidest kõige kallimad. Neid toodetakse lateksi baasil ja see annab
lateksvärvile vettpidava efekti, mis omakorda annab võimaluse pinda pesta.
Lateksvärve võib kasutada erinevate
pindade värvimiseks. Kuivab kiiresti , ca 20-60 min.
Lateksvärvide valgusvastupidavus on aga väiksem kui akrüül- ja polüvinüülatsetaatvärvil.
2.3 Polüvinüülatsetaatvärvid
Polüvinüülatsetaatvärvid
on PVA baasil värvid.
Liimvärvid, erinevalt lateksivärvidest, on kõige odavamad värvid. Ökoloogiline, hea valgus-,
õli- ja rasvavastupidavus. Aga
on halb vee vastupanuvõime - kaotab pesemisel tihti oma
erivärvi.
2.4 Vesiemulsioonvärvid
Vesiemulsioonvärve kasutatakse enamastuses värvimistöödes. Seda tüüpi värvi võib lahustada vees, ja see ei ole toksiline. Selle värviga võib puhastada värvitud pindasid. Nende eelis
õlivärvi ees on see, et vee baasil värvid ei sisalda defitsiitsed ja kalleid
õlisid ega orgaanilisi lahusteid. Värvitud pind on poorne, mis aitab värvitud
materjalil hingata. Vesiemulsioonvärv ei sütti ning annab
sileda ja mati läige. Värvimiseks on kõige parem kasutada vahtrulli. Lisaks
on võimalik luua vesiemulsioonvärvidega ruumilisi efekte.
Vesiemulsioonvärve kasutakse krunditud metalli, puu, papi ja värske krohvi värvimiseks (vesi
aurustub läbi värvi booride) Täielik kuivamine temperatuuril 18-22°С võtab aega 1,5-2
tundi.
Vee
baasil värve võib kasutada liimisegudel juhul, kui ennem ei kasutata vitrioli- või maarjaskrunti, sest ned
ained võivad värvi rikkuda.
Pärast
töö lõpetamist on vaja pintslid ära pesta, sest pärast kuivamist need
kivistuvad ja rohkem neid puhtaks ei saa.
Värvida tuleb vee baasil värvidega kaks korda. Teine värvikiht värvitakse pärast esimese täielikku kuivamist.
2.5 Silikoonvärvid
Silikoonvärv tekitab pärast kuivamist vetthülgava pinna, kuid laseb õhku ja veeauru hästi läbi. Silikoonvärvid on elastsed. Silikoonvärve saab kasutada
kõikidel mineraalsetel pindadel. Nende
kõige suurem puudus on kõrge hind. Nad on kokkusobivad akrüüli, lateksi ning
mineraalse värvainega. Silikoonvärviga on võimalik üle värvida ka silikaatvärvi
pinnad.
3. Silikaatvärvid
Silikaatvärvid
toodetakse vesiklaas põhjal ja selle pärast kuuluvad need mineraalvärvide gruppi.
Silikaatvärvid lasevad õhku läbi, ei reageeri niiskusele ja on veekindlad, temperatuurimuutustele vastupidavad. Seda võib kasutada näiteks betoonist ja
krohvitud pindade värvimiseks. Silikaatvärvidega ei saa värvida klaasi, keraamikat,
kivi, metallpindasid. Silikaatvärvid on lahjendatud veega.
Neid ei tohi kanda pinnale, mis on varem värvitud akrüül- või alküüdvärviga. Silikaatvärvid sisaldavad leelist -
kaitske silmi ja nahka.
4. Liimvärvid
Liimvärvid
on tänapäeval kasutusel seal, kus kunstnik peab katma äärmiselt suuri pindasid
ning värvi kulub sõna otseses mõttes ämbrite kaupa. Ajaloolisest vaatevinklist
on liimmaal olnud ka omaette maalimisžanr, kuid just seesama ajalooline
vaatepunkt toob välja ka liimmaali suurima nõrkuse. Nimelt võib liimmaal, juhul
kui sideaineks on kasutatud loomseid liime, lihtsalt roiskuma minna. Et seda
ennetada, lisatakse värvi sisse antiseptikuid (tenool, formaliin jne.)
Liimvärve toodetakse orgaanilise polümeeride vesilahuse, tärkli, tselluloosi esteri, kaseiini ja polüvinüülalkoholi basil. Oma omaduste poolest on liimvärvid emulsioonvärvidega võrreldes vähem vastupidav
niiskusele.
Liimvärvid
müüakse juba valmis kasutamiseks. Müügil on kuivas olekus ja vahetult enne kasutamist lahustatakse veega.
Liimvärve on lihtne kasutada, nad on keskkonnasõbralikud ja säilitavad hästi kuivas
kliimas. Niiskus ja süsihappegaas mõjuvad liimvärvidele aga rikkuvalt.
Liimmaali
aluseks sobivad linalõuend, lauapind, vineer, papp, papile või vineerile
kleebitud lõuend. Kruntidena kasutatakse kas kalaliimi või nahaliimi veelahust.
Veelahust segatakse omakorda kas kipsi, kriidi või kaseiiniga. Et anda liimile
suuremat elastsust, lisatakse pehmendajaid. Parim neist on mesi. Pehmendajat
lisatakse mitte rohkem kui veerand osa. Teise võimalusena pakutakse
pehmendajaks glütseriini, kuid see on tegelikult lubamatu, sest glütseriin
olles ise hügroskoopne muudab liimmaali niiskusest sõltuvaks.
Kui
aluseks on laud, vineer või papp, lahustatakse värvipigment naha-või kalaliimi
veelahuses. Kui liimmaali soovitakse pikemalt säilitada, siis tavaliselt ta
lakitakse. Lakid ja tärpentiin, mis põhinevad kuuse- ja männivaigul, pole
selleks tööks just parimad, kuna põhjustavad värvide tumenemise. Seetõttu
soovitatakse appi võtta eeterlikke õlisid sisaldavaid lakke ja tärpentiine nagu
näiteks lavendli ja rosmariini õlist valmistatuid. Teine hea moodus liimmaali
kaitsmiseks on selle katmine mesilasvahaga. See tuleb sulatatud olekus
ettevaatlikult maalipinnale laiali hõõruda.
Maalimine.
1. Õlivärvid
Õlivärv
on tehtud kuivatatud taimeõlist (nt linaseemneõli) mis on segatud kõrge
kvaliteetsete pigmentidega, et moodustuks siduv värvi pasta. Kuivatatud õli
kasutati juba 1. sajandil meie aja järgi, 12. sajandil mainitakse linaseemneõli
kui sideainet värvides.
Vajaduse
korral värve lahjendatakse. Et värvide toonid ei muutuks, kasutatakse
lahjendamiseks eeterlikke õlisid (nt tärpentin). Värvi elastsuse, parema
sidususe, voolavuse ja pintseldamise võimaluse saavutamiseks lisatakse
mitmesuguseid lisandeid nagu näiteks vaike, (nt mastiks, dammara jt), või ka
vaha (nt mesilasvaha). Kuna õlivärvid kuivavad pikkamööda, on maalimise juures
suhteliselt kerge parandusi teha. Kui soovitakse kuivamist kiirendada,
kasutatakse sikatiive, heade õlivärvide kuivades nende toon ei muutu.
Värvi
valmistamise protsess on erinevatel õlivärvidel erinev. Ei ole kindlaks
määratud õlivärvi valmistamise standardeid. Selle tagajärjel on palju erinevusi
erinevate firmade toodetel. Mõni on püsiva koostisega, mõned on väga läikivad,
mõned matid jne. Iga kunstnik võtab kasutusele selle, mis sobib tema keskkonna
ja tema tööga.
Õlivärvidega maalitakse
põhiliselt kahel klassikalisel viisil. Esimest neist kutsutakse alla prima
tehnikaks. Alla prima eeldab kiiret ja hoogsat maalimist. Pilt valmib ühe või
kõige enam kahe seansi jooksul, mis toimuvad enne kui värvid kuivada jõuavad.
Teine võimalus õlivärvidega töötamiseks on mitmekihiline maalimine.
Mitmekihilises maalis kasutatakse erilisi läbipaistvaid või poolläbipaistvaid
vahekihte – lasuure (neid võib olla mitu kihti). Need maalitakse õlis
lahustunud vaikudest valmistatud lakkidega, kuhu on sageli lisatud ka pisut
värvainet.
Õlivärvid ei muuda oma tooni, erinevalt akvarellist ja guašist.
Soovitus: Maalige aimult kuiva või niiske värvi peale. Ei sobi maalimiseks poolkuiva värvi peale, sest maal kaotab nii oma värvi.
2. Temperavärvid
Temperamaalikunst
on pärit antiikajast ja on säilinud kuni tänapäevani. Erinevaid
maalimistehnikaid käsitlev teaduslik kirjandus nimetab temperaks värvide
sideainet, mis koosneb naturaalsest või kunstlikult valmistatud emulutsioonist.
15 – 16. sajandi Itaalias tähendas sõna "tempera" värvide sideainet
kui niisugust, iseäranis aga loomse või taimse päritoluga liimi. Hilisema aja
jooksul on tähendus kitsenenud ning mõistakse tempera all värve, mille peamiseks koostisosaks on muna, mis oli segatud pigmentiga. Keskajal oli muna sideainena
vaat et värvide peamine koostisosa ning kasutati nii seina- kui tahvelmaalis.
Reegliks oli, et temperale lahustamiseks lisatav veinikogus pidi olema täpselt
sama suur kui eelnevalt kasutatud munade kogus. Mõõtühikuks oli
"munakooretäis", mis tegi eksimise võimatuks. Saksamaal asendati vein
õllega (ju oli õlu saksa kunstnikele hinge- ja kõhulähedasem), Venemaa
ikoonimaalijad lisasid temperale omakorda leivakalja, sest arvata võib, et õlu
või vein kulus munkadel muuks otstarbeks. Ent munakollase ja lahusti vahekord
jäi igal juhul ja igal pool samaks.
Tänapäeval mõistame tempera
all niisiis värvi, mitte sideainet. Sideaineks on tänapäeval kunstlik
emulsioon. Maal, mis oli vanasti munatemperaga teostatud, vajas ilmtingimata
lakkimist, kuna värvid lahustusid vees veel pikka aega. Tänapäeval on värvaine
koostises peale muna ja kaseiini veel kiirestikuivavad õlid ja vaigud, mis
muudavad lakkimise mittevajalikuks. Seega ei pea tänapäeva kunstnik
temperatehnikat kasutades pildi värvide säilimise huvides pooltki seda vaeva
nägema mis ennemuiste. Kõige levinumad on praegusajal muna-, kaseiin- ja
kummiaraabiktempera. Kuni õlivärvide täiustamiseni XV sajandil oli munatempera
üks levinumaid maaliliike terves Euroopas. Õlimaali pealetungi mõjul unustati
tempera mõneks ajaks ära, kuigi mitte eriti kauaks. XIX sajandi teisel poolel
olid kunstnikud üle maailma ametis värvide tarvis uute sideainete otsimisega.
Leiutati palju uut, kuid ühtlasi taasavastati ka unustatud tempera. Naturaalne
emulsioon asendati vaid kunstliku emulsiooniga. Taassündinud tempera asus uue
jõu ja hooga kibekähku Euroopat vallutama. Tehnoloogiliselt on temperal palju
kokkupuutepindu õlimaaliga ja seetõttu nimetatakse temperat ja vahamaali
mõnikord õlimaali emaks.
Temperavärvid
on oma omaduse ja koostisega õli- ja liimvärvi vahel.
Temperavärvil
on ka väärtused ja puudused. Temperavärv kuivab kiiremini kui õlivärv, aga pärast
kuivamist muutub heledamaks.
Temperat kasutatakse laialdaselt tahvelmaalil, dekoratiivmaalil ja monumentaalmaalil.
Ka temperavärvi väärtuseks
võiks nimetada tema vastupidavust. Tempera maalitud vanad tööd on hästi säilinud
tänapäevani.
On olemas ka PVA-tempera,
mida ei tohi segada koos teiste temperavärvidega. PVA-temperat kasutakse mitte
ainult paberil, papil, viineril ja lõuendi, vaid on võimalik maalida ka sünteetilisele linoleumile, betoonile, krohvile ja klaasile.
Soovitus: Temperamaalil käiakse üle lakiga, et saada säravam värv.
3. Akrüülvärvid
Akrüülvärv kuulub
vesivärvide perekonda. Akrüül on sünteetiline plastvärv ning sai
alguse 1960-ndail aastail.
Toonid on eredad ja
silmatorkavad ning tänu oma keemilisele koostisele on akrüül ka elastne, heade
katteomadustega ning mittepleekiv. Akrüüli saab veega lahjendada, kuid ainult
enne maalimist. Kuivanud värvi enam veega lahustada pole võimalik. Õhukesed ja
keskmise paksusega värvikihid kuivavad 5 - 30 minutiga ja neid võib koheselt
peale kuivamist üle maalida. Mõnele värvitoonile, mis on pisut liiga
läbipaistev, segatakse juurde valget värvi. Akrüülvärvid võivad olla nii
pärlmuttertoonidega, neoontoonidega, metalsed jne.
Maalipinnaks kõlbab akrüüli
puhul peaaegu igasugune pind, peaasi, et see oleks rasvavaba (lõuend, papp,
paber, puit, puitkiudplaat, klaas, betoon, kivi, kile, savi).
Akrüülvärv kuivab
veekindlaks ega nõua välismõjude eest kaitsmist. Kui seda kindluse mõttes
siiski soovitakse, võib pildi panna klaasi alla või katta värnitsa või lakiga.
4. Akvarell
Akvarell
kuulub liimivärvi gruppi. Akvarell tuleneb sõnast aqua (vesi), sest vesi on akvarelli lahusti.
Akvarell
on maalitehnika, mille puhul vesivärvid kantakse läbipaistvate või sulatatud
kihtidena (nn kuiv kuivale või märg märjale tehnikas) paberile, siidile või
pärgamendile.
Akvarell
teises tähenduses on akvarellvärvidega teostatud maal. Akvarellimaali
teostamiseks kasutavad kunstnikud nii kuiva kui ka märga paberi pinda.
5. Guaššvärvid
Guašš kuulub õlivärvi
gruppi. Guašš
koosneb pigmendist ja vee-liimi
sideainest (Acacia Gum (Gum
Arabic), nisutärklis jt.)
Vee-liimi sideained muudavad guaši läbipaistmatuks,
see eristab teda akvarellist.
Soovitus: Kuivanud guaši lahustamiseks kasutatakse vett, või veel parem - 1% želatiini- või tisleriliimi lahust.
Guaššmaalie peab hoidma
papi vahel ning ei tohi kokku rullida, sest guašš on õrn värv.
Pintslid
Imitatsioonide tekitamiseks kasutatakse põhiliselt
samu vahendeid mis maalimisel ning maalritöödel. Valdavalt on nendeks eri suuruses pintslid.
Tangentsiaalpinna iseloomulik tekstuur ääristatakse
külgedelt eri laiuses joonfaktuuriga. Selleks on kasutatud traditsiooniliselt
eri laiuses lapikpintsleid, mille niisked karvad on eelnevalt kammi abil
reegilpäraselt grupeeritud. Valmistatakse
ka spetsiaalseid mitmest pintslist moodustuvaid faktuurjoone pintsleid.
Tugevama faktuuriga puiduliikide imiteerimiseks on niiske
lasuurikiht vaja vahetult pärast pealekandmist töödelda spetsiaalse, pikkade
elastselt vetruvate karvadega pintsliga. Seda nimetatakse löömise-
või kloppimisepintsliks. Pintsliga lasuuri rütmiliselt kloppides jääb pinnale
iseloomulik faktuur, mis lastakse kuivada. Suuremate pindade puhul tuleb
pintslisse kogunev liigne pigmentvärv aegajalt välja pesta. Taolist vihasarnast
pintslit kasutatakse peamiselt tamme imiteerimisel õllelasuuriga.
Aaderduskamme kasutatakse õliaaderduses kruntvärvile
kantud lahja õlilasuuri kihile tekstuurjoonte tõmbamiseks.
Vetruvad metallpiid võimaldavad tõmmata sujuvaid jooni
ka kumerpindadele ning profileeringutele.
Lasuuri pealekandmiseks kasutatakse paksemat
pehmekarvalist ümarpintslit. Pealekantav lasuuri kiht peab jääma ühtlane kogu
pinna ulatuses, mistõttu pintsel peab olema hea imavusvõimega, samuti mitte
liialt pehme. Vesilasuuride pealekandmisel on õli baasil krundid vaja eelnevalt
lihvida ning lasuur pintsliga pinnale liipida.
Kuivanud lasuurikihile valitud puiduliigile omase
tekstuurjoonise tekitamiseks kasutatakse eri suuruses lapik- või teravaotsalisi
maalipintsleid.
Taas on olulised pintsli vetruvus ning hea
imamisvõime. Jooned veetakse kas vees või toonitud lasuuris märjatud pintsliga.
Vedeliku hulk pintslis ei tohi olla liialt suur, vaid piisav lasuurikihi
niisutamiseks.
Erinevate efektide tekitamiseks imiteeritaval pinnal
valmistatakse ka mitmesuguseid modlereid. Need on põhilliselt erineva laiuse
ning kujuga lapikpintslid. Nendest üks omapärasem on kasemodler. Nagu nimigi
ütleb õnnestub sellega suurepäraselt tekitada mitmetele lehtpuudele, aga eriti
kasele iseloomulikke loimusid.
Õliaaderduses kasutatakse tugevamatoimeliste puitmaterjalide
imiteerimiseks aaderdamisliipi. See ühelt poolt kiigu teiselt kammi kujuline
kummist tööriist võimaldab tekitada nii tangentsiaal- kui radiaallõikes puidu
illusiooni. Liipe on erinevas suuruses, kuid nendega tekitatav muster kipub
jääma võrdlemisi ühesugune.
No comments:
Post a Comment